«برنامه ۱۵۹» رادیو اینترنتی دانشگاه مفید منتشر شد
عنوان برنامه: «دیدگاههای شیخ طوسی در حقوق بین الملل»
دانشگاه مفید در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد
به اطلاع می رساند، دانشگاه مفید در مقطع کارشناسی به دو طریق آزمون سراسری و بدون آزمون دانشجو می پذیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک نمایید:
«برنامه ۱۵۸» رادیو اینترنتی دانشگاه مفید منتشر شد
این برنامه در سال ۱۴۰۰ برگزار شده است. در ابتدای برنامه دکتر سلیمانی (نویسنده کتاب) با بیان علت تدوین این کتاب و ارتباط آن با رشته حقوق بشر، ساختار کلی کتاب را معرفی مینمایند. در ادامه دکتر شریعتمداری با اشاره به برخی اشکالات از جمله کم رنگ بودن ارتباط بحث حاضر با مباحث حقوق بشر و خطابی بودن برخی فرازهای کتاب به جای بیان استدلالی، نقدهایی پیرامون مفاهیم موجود در کتاب از جمله عقل و. . بیان میدارند. دکتر میرموسوی نیز ضمن تقدیر از تلاشهای دین پژوهانه دکتر سلیمانی در چند دهه اخیر، جدید بودن بحث را از مهمترین امتیازات این اثر میدانند اما نقدهایی از جمله مشخص نبودن معیار عقل به عنوان مرجع خود فرمانروایی را به آن وارد مینمایند. در پایان برنامه نیز دکتر سلیمانی به نقدهای بیان شده پاسخ میدهند.
«برنامه ۱۵۷» رادیو اینترنتی دانشگاه مفید منتشر شد
این برنامه در سال ۱۴۰۰ برگزار شده است. دکتر محقق داماد در ابتدای بحث خود با بیان مقدمهای پیرامون علت توجه مسلمانان به حقوق بین الملل و انعکاس قواعد رفتار با غیر مسلمانان در آثار اسلامی، با اشاره به وجه تسمیه واژه «السِیَر»، تاریخچهای از زندگی «ابوعبدالله محمد بن حسن بن فرقد شیبانی کوفی» بیان نموده و مباحثی از جمله جایگاه شیبانی در تمدن اسلامی و نیز تاثیرپذیری افرادی چون هوگو گروسیوس پدر حقوق بین الملل غرب از ایشان را به بحث میگذارند. دکتر رهایی نیز با بیان برخی ویژگیهای دوران زندگی شیبانی، علل توجه حکام اسلامی به حقوق بین الملل و چرایی لزوم ورود فقها به بحثهای ارتباط مسلمانان و غیر مسلمانان را به بحث میگذارند. همچنین ایشان به ویژگیهای کتاب السیر شیبانی و حوزههای مختلفی را که پوشش میدهد اشاره مینمایند و شیبانی را از شخصیتهای موثر در حقوق بین الملل معرفی مینمایند.
«برنامه ۱۵۶» رادیو اینترنتی دانشگاه مفید منتشر شد
این برنامه در سال ۱۴۰۰ برگزار شده است. دکتر شهبازی (مترجم کتاب) در این برنامه با اشاره به چرایی شکل گیری جریان الحاد جدید و تاثیر حادثه ۱۱ سپتامبر آمریکا بر آن، بیان میدارند که این جریان را بیشتر یک جریان فلسفی- اجتماعی میدانند و نه جریانی فلسفی- الهیاتی. ایشان با معرفی ۴ اثر شاخص الحاد جدید یعنی کتاب شکستن طلسم (Breaking the Spell) از دنیل دنت، کتاب توهم خدا (The God Delusion) از داوکینز، کتاب پایان ایمان (The End of Faith) از سم هریس و کتاب خدا بزرگ نیست (God Is Not Great) از هیچنز آنها را پرچم چهار رنگ الحاد در دوره جدید و ترجمه کتاب حاضر را راهی برای شناخت بهتر این جریان عنوان مینمایند. در ادامه دکتر زارعپور نیز با بیان علاقه تحقیقی خود نسبت به موضوع بحث حاضر، تلاش دکتر شهبازی برای ترجمه این کتاب را قابل تقدیر دانسته اما نقدهایی به نویسنده کتاب یعنی جان اف. هات در رابطه با شیوه بیان، گستره نقد علمی و سطحی نگری وارد مینمایند. در نهایت دکتر جاودان با تشکر از مترجم کتاب برای برگردان این اثر به زبان فارسی بیان میدارند که این کتاب از منظر پروتستانتی و جمعهای اگزیستانسیال دین در صدد پاسخگویی به ملحدان برآمده است. همچنین ایشان برخی از اشکالات شکلی موجود در ترجمه اثر را مورد اشاره قرار میدهند.