<h۲>میرسعید موسویکریمی </h۲>
دپارتمان فلسفه (۱۳۷۶ - تاکنون)
دکتر میرسعید موسویکریمی (متولد ۱۳۴۱، اردبیل) استاد تمام دپارتمان فلسفه دانشگاه مفید است. ایشان كارشناسی «مهندسی شيمی» (۱۳۶۷) و کارشناسی ارشد «مهندسی شيمی» را در دانشگاه تهران (۱۳۷۳)، کارشناسی ارشد «فلسفه علم» را در دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۷۶) و دكتری «فلسفه علم» را در دانشگاه بريستول/ انگلستان (۲۰۰۸) گذراندهاند. ایشان همچنین از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۸۱ بهطور منظم و پسازآن بهطور پراكنده و جمعاً ده سال تحصيل در دروس مقدماتی و سطح، چهار سال تحصيل در دروس خارج فقه و اصول و دوازده سال تحصيل در فلسفه اسلامی را در کارنامه خود دارند.
ارتباط
- ساختمان C، طبقه ۴، اتاق C۴۱۷
- سوابق پژوهشی
- سوابق آموزشی
- سوابق اجرایی
- همایشها و کنفرانسها
- علایق پژوهشی
- طرح درس (ها)
- ساعات حضور
- سایر
کتابها
موسویکریمی، میرسعید (مترجم) (۱۳۷۹) طراحی مفهومی فرایندهای شیمیایی، جی. ام. داگلاس (نویسنده). تهران: انتشارات فارابی.
موسویکریمی، میرسعید (۱۳۹۶) «حیرت فیلسوفانۀ یک فقیه»، در: فقه و تدبیر، به کوشش محمدتقی فاضلمیبدی. قم: مرکز تنظیم و نشر آثار آیه ا…العظمی موسوی اردبیلی.
موسویكريمی، میرسعید (۱۴۰۰) درآمدی بر فلسفه زبان و زبان دین، قم: انتشارات دانشگاه مفید.
مقالات
موسویکریمی، میرسعید (۱۳۷۷) «چگونه یک واحد شیمیایی را طراحی کنیم» ‘، فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه کاشان، سال۴، ش۴، صص ۳۷-۴۸.
موسویکریمی، میرسعید (۱۳۷۹) ’کیهانشناسی نوین، خلق ازعدم و خلق مدام‘، نامه علم و دین، سال ۴، ش ۳ و ۴، صص ۱-۳۶.
موسویکریمی، میرسعید (۱۳۷۹) ’نقد مقاله «تحلیل انتقادی اصالت وجود» ‘، نامه مفید، سال ۶، شماره ۱، شماره مسلسل ۲۱، صص ۱۸۱-۲۰۴.
موسویکریمی، میرسعید (۱۳۸۱) ’ آغاز جهان و کیهانشناسی نوین‘ نامه مفید، سال ۷، شماره ۱، شماره مسلسل ۲۵، صص ۲۰۹-۲۳۸.
موسویکریمی، میرسعید (۱۳۸۱) ’عقلانیت معرفت علمی و فلسفه علم تامس کوهن‘، فصلنامه ذهن، سال سوم، شماره دوم، صص ۵۷-۸۹.
موسویکریمی، میرسعید (۱۳۸۸) ’آدولف گرونباؤم و خلق مدام ماده ازعدم در نظریه کیهانشناسی حالت پایدار‘، نامۀ مفید، سال پانزدهم، شماره ۷۴، جلد ۵، شماره ۲، صص ۱۷-۳.
موسویکریمی، میرسعید (۱۳۸۸) «کدام تئولوژی؟ کدام تاریخ؟ نقدی بر مقالۀ» تاملی بر تاریخسازیهای تئولوژیک""، نامۀ مفید، سال پانزدهم، شماره ۷۴، جلد ۵، شماره ۲، صص ۷۱-۵۱.
موسویکریمی، میرسعید (۱۳۸۹) ’ برون شدن از نتایج مشکلآفرین رویکرد کانت به مسئله وجود در پرتو حکمت سینوی‘، متافیزیک، سال چهل و ششم-دوره جدید، سال دوم، شماره پنجم و ششم، بهار و تابستان ۱۳۸۹، صص ۵۸-۳۹.
موسویکریمی، میرسعید (۱۳۹۰) ’ احتجاج ایمانوئل کانت و مکس بلک له نظریه اصالت وجود ملاصدرا‘، خردنامه صدرا، شماره شصت و چهارم، تابستان ۱۳۹۰، صص ۹۹-۸۱.
موسویکریمی، میرسعید (۱۳۹۲) ’مسئلة وجود، دیدگاه مشکلآفرین کانت و ناکامی رویکرد فرگهای ‘، پژوهشهای فلسفی-کلامی، سال چهاردهم، شماره ۳-۴ (پیاپی ۵۵ و ۵۶)، بهار و تابستان ۱۳۹۲، ص ۳۰۲-۲۷۷.
موسویکریمی، میرسعید (۱۳۹۲) «دیدگاه مشکلآفرین کانت دربارۀ وجود و ناکامی رویکرد منطقی در حل آن»، دو فصلنامه علمی- پژوهشی شناخت، شماره: ۹، پیاپی ۱/۶۸ (بهار و تابستان ۱۳۹۲)، ص ۱۳۲-۱۰۹.
موسویکریمی، میرسعید و نوید یوسفیان (۱۳۸۹) ’سازهانگاری معرفتی و برساختگرایی اجتماعی‘، جامعهپژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی، سال اول، شمارةاول، بهار و تابستان ۱۳۸۹، ص ۱۴۳-۱۲۹.
موسویکریمی، میرسعید و حمیده طهرانیحائری (۱۳۹۱) ’ حافظ، تقدیرگرایِ سازگارگرا‘، نشریة علمی-پژوهشی پژوهشهای ادب عرفانی (گوهرگویا)، سال ششم، شماره سوم، پیاپی۲۳، پاییز و زمستان۱۳۹۱، ص ۱۸۲-۱۴۹.
موسویکریمی، میرسعید، علیرضا صیادمنصور و محمدهانی جعفریان (۱۳۹۲) «ماهیت شهود عقلی در طرح اخلاق مشرقی ابنسینا»، تاریخ فلسفه، پاییز ۱۳۹۲، شماره ۱۴، ص ۲۸-۹.
موسویکریمی، میرسعید، و محمدهانی جعفریان (۱۳۹۲) «گستره و محدودۀ شهود عقلی در نظریۀ اخلاق مشرقی ابنسینا»، نشریۀ علمی– پژوهشی نقد و نظر، سال هجدهم، شماره ۳ (پیاپی ۷۱)، پاییز ۱۳۹۲، ص ۵۱-۶۵.
موسویکریمی، میرسعید و حمیده طهرانیحائری (۱۳۹۲) «مفسرین قرآن وپل تیلیش: آیا زبان دین معرفتبخش است»، نشریةعلمی-پژوهشی حکمت اسرا، دوره ۵، شماره ۱۸، زمستان ۱۳۹۲، ص ۳۷-۷۲.
موسویکریمی، میرسعید، علی اکبر عبدلآبادی و محمدهانی جعفریان (۱۳۹۳) «معنا و متعلق شهود عقلی در طرح اخلاق مشرقی ابنسینا»، نشریۀ علمی– پژوهشی تاریخ فلسفه، شماره هفدهم، تابستان ۹۳، ص ۱۸۶-۱۶۹.
موسویکریمی، میرسعید و حمیده طهرانیحائری (۱۳۹۳) «سه نظریه دربارۀ زبان دین وشش مفسر قرآن»، نشریۀ علمی-پژوهشی فلسفۀ دین، دوره ۱۱، شماره ۳، پاییز ۱۳۹۳، ص ۳۹۳-۴۲۸.
موسویکریمی، میرسعید، و محمدهانی جعفریان (۱۳۹۳) «اعتمادگرایی اخلاقی در رسائل مشرقی ابنسینا»، نشریۀ علمی– پژوهشی اخلاق وحیانی، سال سوم، شماره اول، پیاپی ۷، پاییز و زمستان ۱۳۹۳، ص ۷۱-۵۷.
موسویکریمی، میرسعید، و محمدهانی جعفریان (۱۳۹۳) «بررسی چگونگی اسناد قانون اخلاق به قانون طبیعت در متافیزیک اخلاقی کانت»، نشریۀ علمی– پژوهشی متافیزیک، سال پنجاهم، دوره جدید، سال ششم، شماره ۱۸، پائیز و زمستان ۱۳۹۳، ص ۶۰-۴۹.
موسویکریمی، میرسعید، و محمدهانی جعفریان (۱۳۹۴) «بررسی کارکرد اخلاقی صورت داستانی در رسائل مشرقی ابنسینا»، دو فصلنامه علمی-پژوهشی هستی و شناخت، جلد ۲، شماره ۱، بهار و تابستان ۹۴، ص ۱۴۴-۱۳۳.
موسویکریمی، میرسعید و سیدمحمدمهدی اعتمادالاسلامی (۱۳۹۴) «ناتوانی مدل استیفنز در محدودکردن استدلال «احتیاط بهتر از پشیمانی است» »، نشریۀ علمی-پژوهشی فلسفه علم، سال ششم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ۱۳۹۴.۲۲ – ۱.
موسویکریمی، میرسعید و سیدمحمدمهدی اعتمادالاسلامی (۱۳۹۴) «ارتباط مزیتهای تبیینگر با یکدیگر و محدودیت ایراد هانگرفورد»، نشریۀ علمی-پژوهشی ذهن، دوره ۱۶، شماره ۶۳، پاییز ۱۳۹۴، صفحه۱۶۴-۱۳۱.
موسویکریمی، میرسعید و جهانگیر موذنزاده (۱۳۹۴) «معضل مشاهدهناپذیرها- دفاعی از تمایز مشاهدهپذیر/مشاهدهناپذیر ونفراسن»، نشریۀ علمی-پژوهشی متافیزیک، سال پنجاه و یکم، دوره جدید، سال هفتم، شماره ۲۰، پاییز و زمستان ۱۳۹۴، ص ۶۴-۴۵.
موسویکریمی، میرسعید و سیدمحمدمهدی اعتمادالاسلامی (۱۳۹۴) «استنتاج بهترین تبیین و ایراد گروه بد»، نشریۀ علمی-پژوهشی هستی و شناخت، جلد ۲، ش ۲ (۱۳۹۴)، ص ۱۳۱-۱۱۱.
موسویکریمی، میرسعید، و محمدهانی جعفریان (۱۳۹۵) «معنا و ماهیت عمل بر اساس حد وسط اخلاقی نزد ابنسینا»، فصلنامه نقد و نظر، سال بیست و یکم، شماره ۱ (پیاپی ۸۱)، بهار ۱۳۹۵، صص ۷۸-۹۱.
موسویکریمی، میرسعید و میلاد ربیعی (۱۳۹۵) «آراء عبدالرزاق لاهیجی در باب حکمت خداوند: بررسی انتقادی»، نشریۀ علمی-پژوهشی فلسفه دین، دوره ۱۳، شماره ۱، بهار ۱۳۹۵، ص ۲۳-۴۲.
موسویکریمی، میرسعید و جهانگیر موذنزاده (۱۳۹۵) «آیا با تلسکوپ میبینیم اما با میکروسکوپ نمیبینیم؟» نشریۀ علمی-پژوهشی فلسفه علم، دوره ۶، شماره ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۵، صفحه ۱۲۷-۱۴۸.
موسویکریمی، میرسعید، و محمدهانی جعفریان (۱۳۹۵) «پژوهشی درباره ماهیت گزارههای زبان اخلاق سینوی: بدیهی یا مشهوره؟» نشریۀ علمی-پژوهشی اخلاق وحیانی، سال چهارم، شماره دوم، پیاپی ۱۰، بهار و تابستان ۱۳۹۵، ص۲۹-۴۶.
موسویکریمی، میرسعید، و آرش خاکساری (۱۳۹۵) «بررسی و نقد برهان دنیل دنت له سازگارگرایی»، نشریۀ علمی-پژوهشی حکمت و فلسفه، سال دوازدهم، شماره دوم، تابستان ۹۵، ص ۳۶-۲۱.
موسویکریمی، میرسعید و حمیده طهرانیحائری (۱۳۹۵) «مولوی و دو رویکرد دربارۀ چیستی زبان دین: اشتراک معنوی و لفظی»، فصلنامه تخصصی علمی- پژوهشی سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، سال نهم، شماره سوم، پاییز ۱۳۹۵، شماره پی در پی ۳۳، ص ۱۷۲-۱۵۱.
موسویکریمی، میرسعید، فخرالسادات موسویکریمی، رضا اکبریان و محمد سعیدیمهر (۱۳۹۵) «بررسی و نقد حذفگرایی مادهباور»، نشریۀ علمی-پژوهشی هستی و شناخت، دوره ۳، شماره ۲ - شماره پیاپی ۶، پاییز و زمستان ۱۳۹۵، صفحه ۴۲-۱۹.
موسویکریمی، میرسعید و علیرضا ملکی (۱۳۹۶) «نقدی بر ذات حقیقی و ویژگیهای غیرذاتی اندیشه از دیدگاه فرگه»، نشریۀ علمی- پژوهشی پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز، سال ۱۱، شماره ۲۰، بهار و تابستان ۹۶، ص ۲۸۲-۲۶۵.
موسویکریمی، میرسعید، و جواد درویش (۱۳۹۶) «بررسی نظریهعدم انقطاع فیض الهی بر اساس یک استدلال تجربی و یک تحلیل فلسفی»، فصلنامه علمی– پژوهشی پژوهشنامۀ فلسفه دین (نامۀ حکمت)، بهار و تابستان ۱۳۹۶، شمارۀ ۲۹، ص ۳۹-۲۳.
موسویکریمی، میرسعید و سیدمحمدمهدی اعتمادالاسلامی (۱۳۹۶) «واکاویِ ملاکهای احتمالاتی در استنتاج بهترین تبیین»، نشریۀ علمی-پژوهشی دو فصلنامه منطقپژوهی، دورۀ ۸، شماره ۲، شماره پیاپی ۱۶، پاییز و زمستان ۱۳۹۶، ص ۴۸-۲۵.
موسویکریمی، میرسعید و علیرضا ملکی (۱۳۹۷) «همسویی دین و فلسفه در شناخت خداوند و دیرینگی عالم؛ با تکیه بر آراء فارابی و ابنسینا»، فصلنامه علمی – پژوهشی «فلسفه دین»، دورۀ ۱۵، شماره ۱، بهار ۱۳۹۷، صفحه ۷۲-۵۱.
موسویکریمی، میرسعید و جهانگیر مؤذنزاده (۱۳۹۷) «دفاع از واقعگرایی هستیشناختی بدون التزام به واقعگرایی معرفتشناختی»، نشریۀ علمی-پژوهشی ذهن، دورۀ ۱۹، شمارۀ ۷۴، تابستان ۱۳۹۷، ص ۱۱۲-۸۳.
موسویکریمی، میرسعید و سیدمحمدمهدی اعتمادالاسلامی (۱۳۹۸) «ناتوانیِ احتمالگرایی در پاسخ به”ایراد وُلتِر»، نشریۀ علمی-پژوهشی روششناسی علوم انسانی، دورۀ ۲۵، شماره ۹۸، بهار ۱۳۹۸، ص ۱۵۰-
موسویکریمی، میرسعید و علیرضا ملکی (۱۳۹۸) «چرخش زبانی فرگه؛ چگونگی و تاثیرات آن»، دوفصلنامۀ علمی - پژوهشی هستی و شناخت، سال ششم، شمارۀ ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۸، شمارۀ پیاپی ۱۱، صص ۳۱-
موسویکریمی، میرسعید، علی یاری زاده و علی قنبرنژاد (۱۳۹۹) «مسئلۀ علم الهی و اختیار بشر: نقد و بررسی راهحلهای کلاسیک با تمرکز بر دیدگاه زاگزبسکی»، نشریه علمی-پژوهشی فلسفه دین، دورة ۱۷، شمارة ۴، زمستان ۱۳۹۹، صفحات ۷۰۵-۶۸۳.
41. موسویکریمی، میرسعید (۱۴۰۰) «سنجشگری همدلانه و ناهمدلی سنجشگرانه: داوری بین سروش و فنایی، از قبض و بسط تا رویاهای رسولانه»، دوفصلنامه پرتو وحی، بهار و تابستان ۱۴۰۰، دوره ۸، شماره ۱، پیاپی ۱۴، صص ۱.۷۰.
تدريس در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای صنعتی شريف تهران و مفيد قم:
تاريخ علم، فلسفه علم، فلسفه معاصر، علم و تمدن در اسلام، معرفتشناسی، علم و دین، فلسفه ذهن، معرفتشناسی دینی، متافیزیک، فلسفه تحلیلی، فلسفه زبان، کانت، معرفتشناسی تطبیقی، و روش تحقیق.
عضو هيئت مديره و مديرعامل موسسه خيريه مكتب اميرالمومنين(ع) از ۱۳۷۰ تاكنون؛
عضو هيئت علمی و هيئت امنای دانشگاه مفيد، و قائم مقام رئیس دانشگاه از ۱۳۷۲ به ترتیب از ۱۳۸۱، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۳ تاکنون؛
عضو هيئت مدیره مدارس مفید از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ و از ۱۳۹۷ تاکنون؛
عضو هيئت تحریریه نشریه نامه مفید از ۱۳۸۸ تاكنون؛
عضو هيئت تحریریه نشریه فلسفه علم از ۱۳۹۰ تاكنون.
بین المللی
"The Laws of Nature and Creatio ex Nihilo" (February, 2007) University of Bristol.
داخلی
"برون شدن از نتایج مشکلآفرين رويكرد كانت به مسئلۀ وجود در پرتو حکمت سينوی" (۱۳۸۹/۱۰/۲۸) دانشگاه مفید.
"سر دلبران در حديث ديگران: چگونه امانوئل كانت و مَکس بلك له نظريۀ اصالت وجود ملاصدرا احتجاج ميورزند؟" (۱۳۸۹/۱۱/۲۰) دانشگاه مفید.
"متافیزیک طبیعی شده" (۱۳۹۱/۱۲/۰۸) دانشگاه مفید.
"واقعگرایی علمی و اصالت وجود: مقدمات و کلیات" (۱۳۹۶/۰۲/۱۲) دانشگاه مفید.
"واقعگرایی علمی و اصالت وجود: برهان تعین ناقص و واقعگرایی وجودی" (۱۳۹۶/۰۲/۲۶) دانشگاه مفید.
"واقعگرایی علمی و اصالت وجود: برهان فرا-استقراء بدبینانه و واقعگرایی وجودی" (۱۳۸۹/۰۹/۲۸) دانشگاه مفید.
"واقعگرایی علمی و اصالت وجود: راه حلی جدید برای دفع/رفع براهین ضد واقعگرایان و دفاع از واقعگرایی علمی بر مبنای اصالت وجود" (۱۳۹۶/۱۰/۱۲) دانشگاه مفید.
داخلی
"برون شدن از نتایج مشکلآفرين رويكرد كانت به مسئلۀ وجود در پرتو حکمت سينوی" (۱۳۸۹/۱۰/۲۸) دانشگاه مفید.
"سر دلبران در حديث ديگران: چگونه امانوئل كانت و مَکس بلك له نظريۀ اصالت وجود ملاصدرا احتجاج ميورزند؟" (۱۳۸۹/۱۱/۲۰) دانشگاه مفید.
"متافیزیک طبیعی شده" (۱۳۹۱/۱۲/۰۸) دانشگاه مفید.
"واقعگرایی علمی و اصالت وجود: مقدمات و کلیات" (۱۳۹۶/۰۲/۱۲) دانشگاه مفید.
"واقعگرایی علمی و اصالت وجود: برهان تعین ناقص و واقعگرایی وجودی" (۱۳۹۶/۰۲/۲۶) دانشگاه مفید.
"واقعگرایی علمی و اصالت وجود: برهان فرا-استقراء بدبینانه و واقعگرایی وجودی" (۱۳۸۹/۰۹/۲۸) دانشگاه مفید.
"واقعگرایی علمی و اصالت وجود: راه حلی جدید برای دفع/رفع براهین ضد واقعگرایان و دفاع از واقعگرایی علمی بر مبنای اصالت وجود" (۱۳۹۶/۱۰/۱۲) دانشگاه مفید.
روز / ساعات | ۸ - ۱۰ | ۱۰ - ۱۲ | ۱۲ - ۱۴ | ۱۴ - ۱۶ | ۱۶ - ۱۸ |
---|---|---|---|---|---|
شنبه | |||||
یکشنبه | |||||
دوشنبه | |||||
سه شنبه | |||||
چهارشنبه | |||||
پنج شنبه | |||||
جمعه |